Druki muzyczne z czasów Powstania Listopadowego
- Polonoise du Général Uminsky pour le Piano composée par J. Küffner. No 31. Na fortepian. Mayence Paris et Anvers Chez les fils de B. Schott [1831]. Numer wydawniczy: 3487. Litografia czarno-biała, 27,5 x 17,5 cm.
- Marsch des Generals Dwernicki par Gliński. Marsz Generała Dwernickiego. Na fortepian. [B. m. w., 1831]. Numer wydawniczy: 437. Litografia ręcznie kolorowana, 25 x 32,5 cm. Sygn. V 899.
- 3. Polonoise du Cénéral Skrzynecki composée pour le Piano par J. Küffner. No 33. Na fortepian. Mayence Paris et Anvers Cchez les fils de B. Schott [1831]. Numer wydawniczy: 3499. Litografia czarno-biała, 27 x 16,5 cm. Sygn. III 519.
Fragment zespołu bardzo rzadkich druków muzycznych pochodzących z okresu powstania listopadowego. Druki te obejmują wydania polskich pieśni patriotycznych, polonezów, marszów wojskowych, ilustrowane litografiami. Biblioteka Uniwersytecka większość druków zakupiła w latach 1951-1957 od krakowskiego kolekcjonera i bibliofila Ludwika Gocla oraz Anny Strzeleckiej.
Okres powstania listopadowego (1830-1831) w polskiej kulturze muzycznej zaznaczył się w szczególny sposób. Twórczość muzyczna podporządkowana została jednemu celowi - walce o niepodległość. W czasie powstania listopadowego zwraca uwagę wyjątkowo bujny rozkwit wokalnej liryki powstańczej i twórczości instrumentalnej, głównie fortepianowej, ściśle powiązanej z ówczesnymi militarnymi wydarzeniami i ich bohaterami. Udział w "rewolucyjnej" twórczości brali wszyscy, zarówno wybitni kompozytorzy, jak i dyletanci, odtwórcy oraz wydawcy muzyczni. Muzyczny ruch wydawniczy podczas powstania nie tylko nie słabł, lecz nawet nasilił się. Dominującymi ośrodkami wydawniczymi były Warszawa i Poznań. Druki nutowe tego okresu odbijano prawie wyłącznie techniką litograficzną. W Warszawie wzmożoną działalność prowadziły dwie oficyny - Ignacego Klukowskiego i Antoniego Brzeziny. Przodującą oficyną w Poznaniu była pracownia litograficzna Karola A. Simona, która zasłynęła ze starannie i bogato ilustrowanych litografii. Oficyny drukarskie i zakłady litograficzne wniosły swoisty wkład w tworzenie nastrojów patriotycznych powielając utwory towarzyszące walczącym w boju.
Każdemu większemu wydarzeniu, ważniejszej osobistości poświęcano wtedy utwór muzyczny. Na zamówienie niektórych formacji wojskowych powstawały marsze, np. prezentowany Marsz Gwardii Narodowej w układzie na fortepian. Druk ten, wydany anonimowo, prawdopodobnie pochodzi z poznańskiej pracowni litograficznej Karola Antoniego Simona na co wskazuje numer wydawniczy na dole karty. Zakład litograficzny K.A. Simona w dobie powstania często drukował nuty anonimowo lub z nieprawdziwymi adresami. Autorem kompozycji był Teofil Klonowski (1805-1876), poznański kompozytor, dyrygent, zasłużony dla kultury polskiej wydawca zbiorów pieśni o nieprzemijającym znaczeniu historycznym. Nagłówek prezentowanego druku zdobi ręcznie kolorowana litografia przedstawiająca oficera Krakusów.
Marsze dla innych oddziałów wojskowych zawierały w tytułach nazwiska dowódców tych formacji, jednym z nich jest prezentowany Marsz gen. [Józefa] Dwernickiego, w układzie na fortepian. Litografia nutowa wydana anonimowo - umieszczony u dołu karty numer wydawniczy, wskazuje że może również pochodzić z pracowni "ojca litografii poznańskiej" Karola Antoniego Simona. Autorem kompozycji jest mniej znany, poznański kompozytor patriotycznych utworów fortepianowych omawianego okresu, Ludwik Gliński. W nagłówku druku kolorowana litografia ukazująca dwóch jeźdźców: 1. Dwernicki in Nationaltracht 2. Oficer der Krakusen.
Echem powstania listopadowego, które spotkało się z życzliwością innych narodów były zagraniczne wydania nutowe. Najwięcej spotyka się edycji niemieckich. Przykładem inspirującej roli powstania są prezentowane dwie karty tytułowe polonezów, poświęcone gen. Janowi Umińskiemu i gen. Janowi Skrzyneckiemu, autorstwa niemieckiego kompozytora i muzyka wojskowego Josepha Küffnera (1776-1856). Oba druki pochodzą ze znanej mogunckiej firmy Schotta, która w tamtym okresie należała już do synów założyciela. Karty tytułowe obu druków nutowych ozdobione są czarno-białymi litografiami, sygnowanymi B Cön., przedstawiającymi tytułowe postaci generałów. Autorem litografii jest prawdopodobnie niemiecki litograf, pochodzący z niemieckiej rodziny miedziorytników i malarzy Coentgen, tworzących w Moguncji w latach 1725-1859. Oba druki muzyczne nie są rejestrowane w katalogu zbiorów Ludwika Gocla.
Ilona Lewandowska
Literatura
- Allgemeines Künstlerlexikon, die Bildenden Künstler aller Zeiten uns Völker. Bd. 20. Begr. und mithrsg. von G. Meissner, München 1992.
- Archiwum Biblioteki UMK, Dział Gromadzenia. Rejestr Nabytków 1951, poz. [kupno] 1847 ; Rejestr Nabytków 1954, poz. [kupno] 690 ; Rejestr Nabytków 1957, poz. [kupno] 1651.
- Bełza Igor, Między Oświeceniem i Romantyzmem. Polska Kultura muzyczna w początkach XIX wieku. Kraków 1961.
- Burhardt Stefan, Polonez. Katalog tematyczny. [T.] 2: 1792-1830. Red. i uzup. M. Prokopowicz, A. Spóz, Kraków 1976.
- Katalog zbiorów Ludwika Gocla Powstanie Listopadowe i Wielka Emigracja. T. 1: Księgozbiór. Oprac. S. Ciepłowski, Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, Warszawa 1975.
- Musik in Geschichte und Gegenwart, Bd. 7. Hrsg. von Fridrich Blume, Kassel 1958.
- Strumiłło Tadeusz, Szkice z polskiego życia muzycznego XIX wieku. Małe Monografie Muzyczne. T. 5. Kraków 1954.
- Tomaszewski Wojciech, Nuty drukowane z czasów powstania listopadowego 1830-1831 w zbiorach Biblioteki Narodowej. Rocznik Biblioteki Narodowej R. 16: 1981 s. 275-302.
- Winowicz Krystyna, Słownik muzyków z Kościańskiego. Kościan 2000.