WSTĘP | 5 |
ROZDZIAŁ I:
LITERATURA POLSKA W IZRAELU - OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA
Rozróżnienia terminologiczne | 29 |
Obecność Żydów w Polsce | 41 |
Państwo Izraela i droga do jego powstania | 50 |
Charakterystyka środowiska Żydów polskich w Izraelu | 58 |
61 | |
69 | |
Charakterystyka podstawowych kręgów tematycznych | 74 |
Kwestia wspólnoty pokoleniowej | 77 |
Miejsce w przestrzeni kulturowej | 79 |
ROZDZIAŁ II:
"GDZIE SĄ ŚWIADKOWIE, ŻE JA, TO JA?" - ZAGŁADA A TOŻSAMOŚĆ
Refleksja historyczna i teoretyczna 81 Zagłada a życie społeczne w Izraelu 90 Bohaterstwo równowagi 95 Obowiązki wobec zmarłych 103 Wina ocalałych (poczucie winy względem zmarłych) 107 Inny, "zły człowiek" (poczucie winy względem żywych 111 Pokolenie 116 Obcy stają się swoimi w konsekwencji wspólnoty losu 118 Sieroctwo 123 Budowanie obrazu siebie po Zagładzie 135 Dzieci Zagłady 136 Odarcie ze wszystkiego, nagość, cielesność 140 "Uzwierzęcenie" ofiar 142 Odrodzenie i poczucie siły 145 Kim mam prawo być po Zagładzie? 146 Co by było, gdyby 148
ROZDZIAŁ III:
"BYŁ KIEDYŚ DOM..." - DOŚWIADCZENIE DIASPORY A TOŻSAMOŚĆ
Polskość Polaka - bez kompleksu żydowskiego | 154 |
Polskość nie-Polki | 160 |
Odwiedziny - pejzaże, zapachy, atrybuty codzienności | 163 |
Rodzinne miasta - domy | 166 |
Polskie wartości patriotyczne | 177 |
Problemy z przywiązaniem do kultury polskiej | 178 |
Pejzaże - kontrast w stosunku do Izraela | 180 |
Autoanalizy i powroty w myślach | 183 |
Polska przynależność - obywatelstwo | 185 |
Dokładnie w połowie drogi? - bez konieczności (możliwości?) wyboru | 187 |
Marzenia poskromione przez rzeczywistość | 189 |
Polska dla polskiego pisarza | 190 |
Motywacje decyzji o wykeździe | 192 |
Izolacja Żydów od Polaków | 194 |
Wydumane różnice | 197 |
Problem polskiego (europejskiego?) antysemityzmu | 199 |
Polska zasymilowanych Żydów - część Europy | 177 |
Europa kontra Azja | 208 |
Polska tradycja i kultura - jedyny, utracony dom | 212 |
Żydokomuna | 215 |
Znak pamięci, swoistej lojalności - pastisze polskiej literatury | 220 |
Elegia dla kultury polsko-żydowskiej | 221 |
Inne kraje | 222 |
ROZDZIAŁ IV:
"NA TYM SKRAWKU ZIEMI KAMIENISTEJ..." - DOŚWIADCZENIE IZRAELA A TOŻSAMOŚĆ
Erec przed powstaniem państwa | 226 |
Palestyna oczyma Leo Lipskiego | 231 |
Początki państwa | 234 |
Aklimatyzacja i integracja w społeczeństwie izraelskim | 244 |
Otoczenie - życie w nowym społeczeństwie: chalucim, cabarim, watikim, olim | 252 |
Płaszczyzna religijno-społeczna, kontakty z żydowską ortodoksją | 267 |
Humor a patos syjonistyczny | 269 |
Izraelski patriotyzm po ustaniu szlilat hagola | 272 |
Miejsce obciążone tradycją historyczną i religijną | 274 |
Hebrajszczyzna | 284 |
Perspektywa "egzotyczna". Doświadczenie odmienności warunków naturalnych | 286 |
Emigracja czy powrót do domu? | 292 |
ROZDZIAŁ V:
"JAKŻE WIERZYĆ PRAGNIEMY..." - TRADYCJA RELIGIJNA A TOŻSAMOŚĆ
Zagłada - przełom w przeżywaniu religii | 300 |
Zagłada a śmierć Chrystusa | 303 |
Odwracanie sensów mitów i historii biblijnych | 306 |
Religia jako spadek po zamordowanych | 312 |
Religia przeciw życiu | 318 |
Religia jako źródło zakorzenienia | 320 |
Formalna przynależność jako wartość | 324 |
Wspomnienia - religia w życiu codziennym | 327 |
Źródło autostereotypów | 329 |
Wyjątkowość żydowska - mity i fakty | 332 |
Komunizm a judaizm | 337 |
Krytyka izraelskich stosunków religijnych | 340 |
Wiara niewierzących | 343 |
Modlitwa sceptyka | 345 |
Modlitwa z bojaźnią i ironią | 348 |
Judaizm a chrześcijaństwo | 352 |
Państwo Izraela jako Ziemia Obiecana | 356 |
Samotność w religii | 357 |
Poezja religijna tych, "którzy uwierzyć nie mogą" | 360 |
W obliczu śmierci | 368 |
Moc etyczna Tory - religijne imperatywy moralne jako serce judaizmu | 370 |
ZAKOŃCZENIE | 375 |
BIBLIOGRAFIA WYBRANA | 381 |
INDEKS NAZWISK | 399 |
Strona główna |
Uwagi i komentarze prosimy kierować: www@bu.uni.torun.pl
Redakcja
Godziny otwarcia
|